Pentru ce tip de companie muncim?

Citeam zilele trecute in IT Trends articolul Companiile specializate IT, mediul potrivit pentru dezvoltarea specialiştilor IT, care vrea sa spuna in esenta ca daca lucrezi in IT, cel mai bine pentru dezvoltarea ta profesionala pe termen lung e sa lucrezi intr-o companie care are ca prim scop oferirea de produse sau servicii IT (la o companie IT/software).

Ideea e interesanta si adevarata, dar analiza e putin dezlanata asa cum e facuta ea in articol, de aceea doresc sa revin asupra subiectului. In primul rand vom restrange scopul sintagmei “specialist IT”, care poate sa includa o gramada de ocupatii IT (administrator system/retea, web design, specialist infrastructura/hardware, …) la profesii (roluri) mai legate de dezvoltarea de software: analist bussiness, system analyst, arhitect, software designer, dezvoltator, technical project leader, inginer de testare, technical manager.

Avand acum stabiliti “actorii”, sa definim potentialele tipuri de companii.

1. Companiile IT/software sunt companiile al carui scop principal este furnizarea de produse software (licentiate), aplicatii dedicate sau adaptari/customizari/integrari sau servicii software. Pot fi locale sau multinationale.

2. Companiile non IT sunt companii locale (mici sau mari) sau multinationale al caror scop principal de activitate le exclude pe cele de tip 1. Business-ul lor principal nu e software ci oricare altul: bancar, telecomunicatii, asigurari, petrol, utilitati, diverse alte industrii.

De la caz la caz, aici putem avea variatii, in functie de dimensiunea  firmelor, de la un departament IT care are 3-4 angajati, care se ocupa de infrastructura, retea si ceva software mentinut intern (si dezvoltat uneori) pana la departamente IT de sute de oameni, cum exista in cazul bancilor si telecom, implicate in proiecte interne de integrare, dezvoltare aplicatii, reporting, analiza de date, dar mai ales management de proiect, analiza de business si relatia cu subcontractori care fac efectiv munca de dezvoltare si livrare a proiectelor.

Constatarile de mai jos se pot “ameliora” in cazul companiilor non IT mari, in care interesul pentru dezvoltarea de software de calitate exista atat in randul angajatilor dar si al managementului, iar managementul din zona IT are background, cultura si experienta anterioara in proiecte de dezvoltare. Cazurile fericite sunt totusi izolate.

Avantajele muncii la companie IT/software

– Lucrezi intr-un colectiv de obicei foarte tanar care are acelasi limbaj si aceleasi preocupari tehnice ca si tine

– Se creeaza spirit concurential (in sens bun) intre colegi, dar si schimb fructuos de idei, focusul este pe inovatie, optimizare

– Se cauta si se masoara performanta tehnica a individului

– Certificarile internationale pe produse/tehnologii sunt recomandate si apreciate

– De cele mai multe ori folosesti tehnologii noi, schimbarea tehnologiei se intampla des

– Proiectele (si clientii) se schimba, odata cu finalizarea lor

– In companii software mari exista mai multe tehnologii folosite, ai posibilitatea de a diversifica sau chiar schimba radical tehnologia

– Detasarea de contextul business ofera posibilitatea de perfectionare pe domeniul tehnic

Dezavantajele muncii la companie IT/software

– Angajatii au tendinta sa fie foarte specializati pe domeniile tehnice, ignorand faptul ca software-ul este un serviciu pentru alte business-uri.

– Nu ofera posibilitatea dezvoltarii experientei de business si abordarea unui proiect intr-un cadru mai larg

– Dezvoltarea / evolutia spre zone de business (non tehnice) sau spre management este putin facilitata

– Managementul (cu experienta anterioara de natura tehnica) poate sa fie prea putin flexibil cu nevoile angajatilor

Avantajele muncii la companie non IT/software

– Companiile mari, multinationale in special, dezvolta o cultura de business sanatoasa, in care toti angajatii sunt implicati in urmarirea obiectivelor companiei.

– Organizatiile mari, ruleaza business-uri complexe, care te invata sa gandesti amplu. Complexitatea business-ului atrage dupa sine nevoia de sisteme performante si scalabile.

– In multe situatii salariile sunt mai bune, companiile mari ruland business-uri de succes.

– Participi in proiecte mai ample, in care un proiect de dezvoltare software a unor aplicatii si integrarea lor cu sisteme existente nu e decat o parte a puzzle-ului.

Dezavantajele muncii la companie non IT/software

– IT-ul (munca ta) nu este vazuta ca fiind esentiala companiei

– Rolurile tehnice (mentionate la inceputul postului) nu sunt suficient de bine definite, unele lipsesc, ducand uneori la un gap intre nevoile business-ului si realizarile tehnicului.

– Pe termen lung, din punct de vedere tehnic, munca duce la plafonarea profesionala, ingustarea oportunitatilor

– Traininguri si certificari interne, de business sunt prioritare trainingurilor si certificarilor tehnice, externe/universale

– Tehnologiile se schimba mai rar. Munca IT tinde sa fie axata mai mult pe mentenanta si dezvoltari/integrari marunte decat pe proiecte de dezvoltare mari executate intern. Apare conceptul de “incemenire in proiect”.

– Organizatiile mari au si o latenta in actiuni mare, o inertie mare. Proiectele se misca greu, proiecte aproape finalizate se stopeaza sau se anuleaza din cauza schimbarii prioritatilor de business.

– Managementul (fara background de dezvoltare software) nu rezoneaza cu si nu actioneaza spre rezolvarea problemelor de mai sus.

Nota 1. Multe firme mici/mijlocii de software lucreaza in regim de outsourcing pentru companii mari non IT (banci, telecom) unde modelele sunt “inchirierea” de resurse (modelul time & material), respectiv livrarea unui software functional conform specificatiilor si a unui contract (modelul work package). Cu precadere in modul inchiriere de resurse angajatii firmei de software intra intr-un context de tip companie non IT, ceea ce pe termen lung, prin prisma celor discutate, poate sa le fie daunator dezvoltarii.

Nota 2. Avantajele/dezavantajele muncii in cele doua tipuri de companii analizate nu sunt adevaruri absolute, ci sunt tendinte, asa cum le percep eu. La fiecare exista si exceptii.

Bineinteles, alternativa preferata este sa fii propriul tau angajat (si sef) adica sa lucrezi in propria firmade IT, dar asta e un alt subiect.

Voi e ziceti?

0 thoughts on “Pentru ce tip de companie muncim?”

  1. Propria firma presupune unul din scenariile:

    a) lucrezi pe outsourcing, adica proiecte livrate la cheie. Dezavantajul ar fi ca lucrezi singur (nu ai parte de feedback tehnic din partea altor colegi, deciziile tehnice pe care le iei s-ar putea sa nu fie cele mai inspirate etc.)

    b) lucrezi ca si contractor, am vazut ca e destul de la moda in State. Este mai mult pentru oameni cu destula experienta (reala) pe IT in mai multe domenii (bancar, telecom, programe guvernamentale). La noi fiind predominant suport, e mai greu …

    c) ai o mica firma si lucrezi pentru firme din afara, pe baza de mici contracte. Multe firme prin 2000 au inceput asa, in perioadele de criza au destul de mult de suferit.

    Munca in firmele mari inseamna posturi “caldute” unde lipsa de cunostinte severa poate sa fie ignorata, fiind acoperita de munca altor colegi. Asta poate duce la frustrari si la mediocritate a echipei in ansamblu.

    Munca in firmele mai mici ajuta mult persoanele pasionate sa se dezvolte pe directia tehnica dar se compenseaza prin beneficii mai reduse.

    Fiecare alege ce vrea, in functie de competente si de nevoi salariale 🙂

    1. Cu propria firma – mi-ai luat-o inainte cu ce voiam sa dezbat intr-un post separat 🙂

      E adevarat ce zici despre firme mari, dar aici voiam mai mult sa subliniez diferentele de posibilitati de dezvoltare profesionala intre firme de software si celelalte. De ex Microsoft, Oracle, IBM sunt firme de software mari unde poti sa ai sansa sa faci lucruri foarte interesante si sa te dezvolti foarte frumos. Gigi SRL poate fi o firma mica de soft sau de altceva unde sa unde muncesti foarte mult, dar mediul si ce faci sa nu duca neaparat la o dezvoltare profesionala.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *